‍C# چیست؟
نوشته شده توسط : مطلب پروژه

همانطور که در قسمتهای قبلی نیز ذکر شد C# یکی از زبانهای برنامه نویسی است که بوسیله ان می توان برنامه هایی با قابلیت اجرا در .NET CLR تولید کرد زبان C# در حقیقت نسخه کامل شده ی زبانهای برنامه نویسی C++ , C است که بوسیله مایکروسافت برای کار با چارچوب .NET بوجود امده است . با توجه به جدید این زبان برنامه نویسی ، در ایجاد ان سعی شده است که از ویژه گیهای خوب زبان برنامه نویسی دیگر الهام گرفته شود و نیز کاستی های ان زبانها برطرف شود .

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com

 

ایجاد یک برنامه در محیط C# بسیار راحت تر از ایجاد یک برنامه در محیط ‍‍C++ است . علاوه بر این سادگی ، C# زبان قدرتمندی نیز محسوب می شود به نحوه ی که اغلب کارهایی که در C++ امکان پذیر است در C# هم می توان انجام داد . بعضی از ویژگیهای C# که هم سطح با ویژگیهای پیشرفته در C++ هستند ، همانند قابلیت دسترسی مستقیم به حافظه و نیز تغییر ان ، باعث می شوند که کدهای یک برنامه به عنوان کد نا امن در نظر گرفته شود .

استفاده از این تکنیکهای پیشرفته برنامه نویسی ، عموما خطرناک هستند زیرا ممکن است باعث شوند قسمتهای مهم حافظه که اطلاعات سیستم عامل در ان قرار دارد به طور ناخواسته تغییر کند وسیستم متوقف شود .
بعضی مواقع کدهای زبان C# طولانی تر از کدهای زبان C++ هستند . علت طولانی بودن این کدها به این خاطر است که C# بر خلاف C++ یک زبان نوع-امن است . در اصطلاح این لغت به این معنی است که هنگامی که نوع داده ای یک متغیر مشخص شد ، ان متغیر نمی تواند به یک نوع داده ای دیگر که به ان مرتبط نیست تبدیل شود.
علاوه بر این مورد یک سری محدودیتهای دیگر نیز هنگام تبدیل یک نوع داده ای به نوع داده ای دیگر نیز وجود دارد که باعث می شود کدهای C# طولانی تر از کدهای C++ شوند، اما در مقابل کدهای C# از پایداری بیشتری برخوردارند و نیز خطا یابی در انها ساده تر است .
البته C# فقط یکی از زبانهای برنامه نویسی است که برای طراح ی برنامه تحت .NET ایجاد شده است ، اما به نظر من مطمئنا بهترین زبان برای این کار است. یکی از دلایل این امر این است که زبان C# از پایه برای استفاده در محیط .NET ایجاد شده است و معمولا در پروژه هایی که در رابطه با انتقال .NET به سیستم عامل های دیگر است ، مانند Mono از این زبان استفاده می کنند. در زبانهای دیگر ، مانند نسخه .NET زبان ویژوال بیسیک ، برای اینکه شباهت با نسلهای قبلی خود را حفظ کنند ، یکسری از قسمتهای CLR پشتیبانی نمی شود . در مقابل با استفاده از زبان C# می توان از تمام ویژگیهای ارائه شده به وسیله .NET در برنامه استفاده کرد .

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


چه نوع برنامه هایی را می توان با استفاده از C# انجام داد ؟ ‍
همانطور که گفتم ، در .NET هیچ محدودیتی برای نوع برنامه های قابل اجرا وجود ندارد . زبان C# نیز از چارچوب .NET استفاده می کند ، بنابراین هیچ محدودیتی در نوع برنامه های که می توان با این زبان انجام داد وجود ندارد . اما بیشتر برنامه های که با C# نوشته می شوند جزء یکی از دسته های زیر هستند :
برنامه های مبتنی بر ویندوز : این نوع برنامه ها همانند Office برنامه هایی هستند که دارای ظاهر اشنای برنامه های ویندوزی هستند .این نوع برنامه ها بوسیله فضای نام مربوط به برنامه های ویندوزی در چارچوب .NET نوشته می شوند .این فضای نام شامل کنترلهایی از قبیل دکمه های فرمان ، نوار ابزار ها ، منوها و ... است که بوسیله انها می توان رابط گرافیکی برنامه را طراحی کرد.
برنامه های مبتنی بر وب : این نوع برنامه ها شامل یک سری صفحات وب هستند که ممکن است تا کنون به وسیله مرورگرهای مختلف اینترنت انها را مشاهده کرده باشید . چارچوب .NET دارای یک سیستم قوی برای ایجاد اتوماتیک صفحات وب وتامین امنیت انها و ... است . این سیستم .NET ASP نامیده می شود و شما می توانید با استفاده از زبان C# وسیستم .NET ASP برنامه ای مبتنی بر وب ایجاد کنید .
سرویسهای وب : وب سرویس ها یک روش جدید و جالب برای ایجاد برنامه های توزیع شدنی مبتنی بر وب هستند . با استفاده از وب سرویس ها می توانید هر نوع اطلاعاتی را از طریق اینترنت بین برنامه ها منتقل کنید.
در این مورد زبان مورد استفاده در برنامه و یا سیستم عاملی که برنامه در ان اجرا می شود اهمیتی ندارد . به عبارت دیگر برنامه ی شما که تحت .NET و سیستم عامل ویندوز نوشته شده است میتوانید با برنامه های دیگر که تحت سیستم عامل های دیگر عمل می کند تبادل اطلاعات داشته باشد .
در هر کدام از این برنامه هایی که در بالا ذکر شد ممکن است به دسترسی به یک بانک اطلاعاتی نیاز پیدا کنید .برای این منظور در .NET باید از سیستمی به نام .NET ADO استفاده کنید .

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


اشنایی با شئ گرایی
ساختن اشیا :
از زمانی که با کامپیوتر اشنا شدید تا کنون ممکن است واژه شئ گرایی را زیاد شنیده باشید . ممکن است شنیده باشید که این مبحث ، یکی از مباحث سخت و غیر قابل درک برنامه نویسی است . در سالهای اول که این نوع برنامه نویسی بوجود امده بود این گفته صحت داشت ، اما زبانها و ابزارهای مدرن امروزی باعث شده اند برنامه نویسی شئ گرا به مبحثی بسیار ساده تبدیل شود . برنامه نویسی شئ گرا منافع زیادی را برای توسعه گران نرم افزاری دارد ، به همین دلیل زبانهای برنامه نویسی مانند C# , C++ و ویژوال بیسیک و ... سعی کرده اند به نحوی رشد کنند که به سادگی بتوان بوسیله انها برنامه های شئ گرا را طراحی و پیاده سازی کرد .

مفهوم اشیا :
یک شئ در دنیای واقعی اغلب هر چیزی است که بتوانید تصور کنید . معمولا در تمام طول روز در حال کار کردن با اشیای فیزیکی مانند تلویزیونها ، اتومبیلها ، مشترکین ، گزارشات ، لامپ ها و یا هر چیز دیگری هستید . در کامپیوتر ها نیز یک شئ مشخص کننده هر چیزی است که در کامپیوتر می بینید و یا در برنامه ها یتان از ان استفاده می کنید . برای مثال فرم برنامه ، دکمه های نوار ابزار ، گزینه های موجود در منوها و ... همه نمونه هایی از اشیا در کامپیوتر هستند . اشیای دیگر نیز در کامپیوتر وجود دارند که نمود ظاهری ندارند اما در بخشهای مختلف برنامه بکار می روند مانند شئ برای کنترل کاربران یک برنامه کاربر برنامه چنین شئ را در برنامه نمی بیند اما در طول اجرای برنامه این شئ وجود دارد و وظایف خود را انجام می دهد .
[تصویر: 6359829258061853480Capture.JPG]
کپسولی بودن :
مفهوم اصلی که در پشت شئ گرایی قرار دارد کپسولی بودن است . این مفهوم با وجود ساده بودن ، از اهمیت زیادی برخوردار است . ایده کلی که کپسولی بودن ارائه می دهد به این صورت است که رفتار یک شئ تا حد ممکن باید دور از دید کاربر باشد . به عبارت دیگر تا زمانی که لازم نباشد ، کاربر نباید متوجه شود که یک شئ چگونه درخواستهای او را انجام می دهد.

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com


متدها وخاصیت ها :
برای ارتباط با یک شئ از متدها و خاصیتهای ان استفاده می کنند . در تعریف انها می توانیم بگوییم :
 متدها : روشهایی هستند که بوسیله ان می توان به یک شئ گفت چگونه وظیفه خاصی را انجام دهد.
 خاصیت ها : اعضایی از یک شئ هستند که ویژگی ان را شرح می دهند .
تعریف کامل متد که فقط در برنامه نویسی شئ گرا صادق است ، عبارت است از کدهایی که به یک شئ می گویند چگونه وظیفه مشخصی را انجام دهد .
بنابراین برای روشن کردن یک تلویزیون باید متدی را پیدا کنید که این کار را انجام دهد ، زیرا همانطور که گفتیم این متد ها هستند که به یک شئ می گویند چگونه یک وظیفه مشخص را انجام دهند . هنگامی که متد مربوط به این کار را فراخوانی می کنید ، فرض می کنید که شئ به واسطه این متدها می داند که چگونه درخواست شما ار انجام دهد .
خاصیت ها نیز برای تنظیم حالتها و ویژگیهای یک شئ به کار می روند . در این مورد نیز وظیفه شئ است که با توجه به حالتی که برای ان تعریف شده است عمل کند . برای مثال هنگامی که بخواهید کانال یک تلویزیون را از 4 به 3 تغییر دهید کافی است که مقدار خاصیت مربوط به کانال را برابر با 3 قرار دهید و تلویزیون باید با توجه به مقدار این خاصیت تصویر را در صفحه نمایش دهد .

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com





:: موضوعات مرتبط: programing csharp , ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: